مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع 51 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع 51 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه مدیریت کیفیت جامع
مبانی نظری مدیریت کیفیت جامع
پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع
پیشینه داخلی مدیریت کیفیت جامع
پیشینه خارجی مدیریت کیفیت جامع
پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت جامع
پیشینه نظری مدیریت کیفیت جامع
ادبیات نظری مدیریت کیفیت جامع
چارچوب نظری مدیریت کیفیت جامع

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع و فراگیر می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری مدیریت کیفیت جامع تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق مدیریت کیفیت جامع در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 «مدیریت کیفیت جامع (Total Quality Management: TQM)» نگرشی است که بر مبنای آن مدیریت سازمان با مشارکت تمامی کارکنان، مشتریان و تامین کنندگان به بهبود مستمر کیفیت که منجر به جلب رضایت مشتری می شود، می پردازد. TQM یک روش مدیریتی است که از دهه 1950 میلادی شروع شده ولی از دهه 1980 میلادی به بعد معروف شده است. از نظر روش، TQM شیوه ای است که از طریق آن مدیریت و کارکنان در بهبود مستمر تولید کالاها و خدمات درگیر می شوند. مدیریت کیفیت جامع ترکیبی از ابزار مدیریت و کیفیت می باشد که هدفش افزایش تجارت و کاهش ضرر است(هاشمی، 2008).

 

 

 

تاریخچه مدیریت کیفیت جامع:

مدیریت کیفیت فراگیر که امروزه از آن صحبت می­کنیم، در اواسط دهه 1920 در کارخانه وسترن الکتریک برای طراحی یک سیستم زنگ تلفن شروع شد. مدیریت کیفیت فراگیر در اصل همان کنترل کیفیت آماری بوده است. فردی به نام والتر شوهارت یک زنگ طراحی کرد، شوهارت معتقد بود كه نوسانات در تمام مراحل تولید كالا وجود دارد و می توان دلیل آن را از طریق استفاده از علم آمار بررسی ونسبت به پائین آوردن این نوسانات، و در نتیجه بهبود محصولات تولیدی اقدام كرد. در سال 1931 شوهارت کتابی تحت عنوان «کنترل اقتصادی کیفیت محصولات تولیدات صنعتی» منتشر کرد. شوهارت در این کتاب، کنترل کیفیت، تکنیک­های آماری برای ارزیابی تولید، بهبود و کیفیت را تعریف نمود(زانگ،1997).

 

در سال 1935 آماردان انگلیسی به نام پیرسون کتاب خود را تحت عنوان کاربرد روش های آماری در استاندارد کردن فعالیت های صنعتی و کنترل کیفیت منتشر کرد. در سال 1951 دکتر فیگنبام کتابی تحت عنوان کنترل کیفیت فراگیر منتشرکرد. در این کتاب او به جای کنترل کیفیت آماری از کنترل کیفیت فراگیر سخن به میان آورد. در سال 1954 جوزف جوران اهیمت درگیر نمودن تمام بخش­ها در پیگیری امر کفیت و اهمیت رضایت مشتری را به جای امر ساده تبعیت از مشخصات محصول به ژاپنی یادآوری نمود. در سال 1962 ایشی کاوا ایده و تفکرات جوران و فیگنبام را بسط داد و موضوع مشتریان داخلی را که دریافت کنندگان برون داده های داخل سازمان هستند. علاوه بر مشتریان خارجی سازمان مطرح کرد. در اواخر دهه 1970 آمریکایی ها و اروپایی ها که متوجه پیشی گرفتن ژاپنی ها در تسخیر بازر جهانی شدند، به فکر استفاده از نگرش مدیریت کیفیت جامع بر مدیریت خود بر آمدند.

 

 

در سال 1987 آمریکا در مقابل جایزه دمینگ جایزه ای را به نام مالکوم بالدریج ابداع کردند. این جایزه برای معرف شرکت هایی که به بالا بردن سطح کیفیت خود و اجرای مدیریت کیفیت جامع دست یافته­اند، طراحی شده است.دمینگ 14 اصل را به عنوان داروی شفابخش اقتصاد و صنایع بیمار آن زمان مطرح نمود که در صورت به کارگیری صحیح و توجه به فرهنگ سازمان می توان بخش زیادی از مشکلاتی را که در جهت اتقای کیفیت و کاهش ضایعات وجود دارد، برطرف نمود. علاوه بر دکتر دمینگ افرادی نظر جوزف جوران، فیلیپ کرازبی، ایشی کاوا و … در گسترش و توسعه مدیریت کیفیت و روند تکامل کنترل کیفیت فراگیر نقش بسزایی ایفا کرده اند (زانگ، 1997).

 

 

 

مفهوم مدیریت کیفیت جامع(TQM)

واژه TQM از سه کلمه Total (فراگیر)،Quality  (کیفیت) و Manegment (مدیریت) تشکیل شده است. بررسی و تحلیل این سه جزء به درک و فهم عمیق تر آن کمک می کند. کلمه “Total” به این معناست که TQM همه افراد و همه امور سازمان را در بر می­گیرد. واژهQuality”” به معنی ارائه آنچه مورد نیاز و انتظار مشتریان است و واژه “Manegement” یعنی کیفیت در سازمان مدیریت می شود، نه اینکه تنها به وسیله بازرسی و کنترل، نگهداری و حفظ گردد (آقایی، 1379).

می توان گفت مدیریت کیفیت جامع، یک فلسفه مدیریتی است که بررسی می کند تا همه وظایف سازمانی (بازاریابی، مالی، طراحی، مهندسی، تولید و خدمت به مشتری) را یکپارچه نماید و به برطرف کردن نیازهای مشتریان و اهداف سازمان متمرکز می باشد(هاشمی،2008). وینی با بررسی نظرات مختلف، عناصر اساسی و عمده تشکیل دهنده TQM را شامل مشتری گرایی، تعهد مدیریت عالی، استفاده از فنون و ابزارهای مدیریت کیفیت، آموزش های آکادمیک و سازمانی، مشارکت و انجام کارتیمی، ارزیابی و بازخورد و تغییر فرهنگ می داند(وینی[1]،2007). هیلستن و کلیفسجو[2]، TQM را به عنوان یک سیستم مدیریتی دائما در حال تحول شامل ارزش ها، شیوه ها و ابزار، با هدف افزایش رضایت مشتری داخلی و خارجی با مقدار کم منابع تعریف کرده اند.

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
ادبیات نظری و پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت جامع
ادبیات نظری مدیریت کیفیت جامع
مقدمه 54
1-2-2 مفهوم کیفیت 56
2-2-2  ابعاد کیفیت 57
1-2-2-2  ابعاد کیفیت در بخش خصوصی 58
2-2-2-2 ابعاد کیفیت در بخش عمومی(دولت) 59
3-2-2 تاریخچه مدیریت کیفیت جامع 59
4-2-2 مفهوم مدیریت کیفیت جامع(TQM) 60
5-2-2 فلسفه مدیریت کیفیت جامع 61
6-2-2 پیشگامان کیفیت 62
1- 6- 2- 2 دمینگ 62
2- 6- 2- 2   کرازبی 63
3- 6- 2- 2  جوران 66
4- 6- 2- 2   فایگنبام‌ 67
5- 6- 2- 2  ایشی‌ كاوا 68
6- 6- 2- 2    شوارت 70
7- 6- 2- 2  شینگو 71
8- 6- 2- 2    كاندو 71
9- 6- 2- 2    اوكلند 72
7-2-2  ویژگی های کلیدی  TQM 72
8-2-2   نیازمندی های اساسی اجرای TQM 73
9-2-2   عوامل مؤثر در موفقیت TQM 73
10-2-2    علل ناكامی مدیریت كیفیت جامع 74
11-2-2   اصول سیستم مدیریت کیفیت 76
12-2-2  گامهای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت 76
13-2-2   اندازه گیری کیفیت خدمات(مدل سروکوال) 77

2-2- پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع
2-2-1- تحقیقات داخلی
2-2-2- تحقیقات خارجی
2-2-3- مقایسه پیشینه تحقیقات با موضوع این تحقیق
2-3- چارچوب مفهومی تحقیق
2-4- جمع بندی
منابع و مأخذ
6-1- منابع فارسی
6-2- منابع انگلیسی

 

بررسی همجنس گرایی در دین و روانشناسی

بررسی همجنس گرایی در دین و روانشناسی عوامل همجنس گرایی همجنس گرایی در دین روانشناسی همجنسگرایی همجنس گرایی در روانشناسی همجنس گرایی از دید اسلام همجنس گرایی در دین مسیحیت همجنسگرایی از دید قرآن آیه قرآن در مورد همجنسگرایی پایان…

پاورپوینت نقش تجارت الکترونیک در مدیریت زنجیره تأمین به منظورکسب مزیت رقابتی

پاورپوینت نقش تجارت الکترونیک در مدیریت زنجیره تأمین به منظورکسب مزیت رقابتی کلمات کلیدی : پاورپوینت نقش تجارت الکترونیک در مدیریت زنجیره تأمین به منظورکسب مزیت رقابتی نقش تجارت الکترونیک در مدیریت زنجیره تأمین به منظورکسب مزیت رقابتی کاربرد تجارت…

بررسی رابطه بین سبک های رهبری مدیران مدارس براساس نظریه لیکرت با رضایت شغلی دبیران

بررسی رابطه بین سبک های رهبری مدیران مدارس براساس نظریه لیکرت با رضایت شغلی دبیران نظریه لیکرت رضایت شغلی سبک های رهبری رضایت شغلی دبیران سبک رهبری لیکرت سبکهای رهبری مدیران سبکهای رهبری مدیران مدارس رابطه بین سبک های رهبری…

دانلود پرسشنامه نارسایی هیجانی تورنتو با نمره گذاری، روایی و پایایی

دانلود پرسشنامه نارسایی هیجانی تورنتو با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه نارسایی هیجانی دانلود پرسشنامه نارسایی هیجانی پرسشنامه ناگویی هیجانی تورنتو پرسشنامه نارسایی هیجانی کودکان پرسشنامه نارسایی هیجانی نوجوانان دانلود پرسشنامه نارسایی هیجانی تورنتو نمره گذاری…

ماهیت و طبقه بندی احساس تنهایی در روانشناسی و بررسی مفاهیم مشابه

ماهیت و طبقه بندی احساس تنهایی در روانشناسی و بررسی مفاهیم مشابه کلمات کلیدی : پایان نامه احساس تنهایی ریشه های احساس تنهایی نظریه های احساس تنهایی پایان نامه در مورد احساس تنهایی طبقه بندی ویس از احساس تنهایی احساس…

پاورپوینت آزمایشگاه مکانیک خاک آزمایش تراکم (Compaction) در 16 اسلاید کاملا قابل ویرایش همراه با شکل و تصاویر و جدول و نمودار

پاورپوینت آزمایشگاه مکانیک خاک آزمایش تراکم (Compaction) در 16 اسلاید کاملا قابل ویرایش همراه با شکل و تصاویر و جدول و نمودار کلمات کلیدی : پاورپوینت آزمایشگاه مکانیک خاک آزمایش تراکم رفتن به سایت اصلی در این پروژه پاورپوینت آزمایشگاه مکانیک…

آنالیز کارخانه مقیاس کوچک جفت شده اکسایشی با فرایند متان

آنالیز کارخانه مقیاس کوچک جفت شده اکسایشی با فرایند متان آنالیز کارخانه مقیاس کوچک جفت شده اکسایشی با فرایند متان رفتن به سایت اصلی نمونه ترجمه اتیلن یک مواد شیمیایی با حجم تولید بالا در جهان است و آن جزء…

امنیت در محیط ابر با سیستم تشخیص نفوذ

امنیت در محیط ابر با سیستم تشخیص نفوذ پایان نامه محاسبات ابری doc پایان نامه ارشد رایانش ابری پایان نامه کارشناسی ارشد رایانش ابری دانلود پایان نامه رایانش ابری پایان نامه امنیت در رایانش ابری سیستم های تشخیص نفوذ در…

فصل دوم پایان نامه بازاریابی اینترنتی

فصل دوم پایان نامه بازاریابی اینترنتی کلمات کلیدی : مبانی نظری بازاریابی اینترنتی پیشینه تحقیق بازاریابی اینترنتی پیشینه داخلی بازاریابی اینترنتی پیشینه خارجی بازاریابی اینترنتی پیشینه پژوهش بازاریابی اینترنتی پیشینه نظری بازاریابی اینترنتی ادبیات نظری بازاریابی اینترنتی چارچوب نظری بازاریابی…

روش‌های خصوصی‌سازی و تاثیر آنها بر بیمه

روش‌های خصوصی‌سازی و تاثیر آنها بر بیمه صنعت بیمه بنگاه بیمه دولتی روش‌های خصوصی‌سازی خصوصی سازی صنعت بیمه دانلود مقالات رشته بیمه دانلود مقالات بیمه روش‌های خصوصی‌سازی و تاثیر آنها بر بیمه بررسی آثار روشهای خصوصی‌سازی بر صنعت بیمه ایران…

تزریق میكروب در میادین نفتی برای افزایش برداشت

تزریق میكروب در میادین نفتی برای افزایش برداشت تزریق میكروب میادین نفتی افزایش برداشت روشهای ازدیاد برداشت نفت روشهای ازدیاد برداشت از مخازن روشهای ازدیاد برداشت از مخازن نفت سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق پاداش در سازمان 84 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق پاداش در سازمان 84 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری پاداش در سازمان مبانی نظری پرداخت پاداش در سازمان مبانی نظری روشهای پرداخت پاداش در سازمان مبانی نظری مبانی نظری شیوه پرداخت پاداش مبانی نظری…

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری صفات شخصیت

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری صفات شخصیت کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه صفات شخصیت مبانی نظری صفات شخصیت پیشینه تحقیق صفات شخصیت پیشینه داخلی صفات شخصیت پیشینه خارجی صفات شخصیت پیشینه پژوهش صفات شخصیت پیشینه نظری…

پاورپوینت ابزار های مشتقه و اختیار معامله

پاورپوینت ابزار های مشتقه و اختیار معامله کلمات کلیدی : پاورپوینت ابزار های مشتقه و اختیار معامله تحقیق ابزار های مشتقه و اختیار معامله تعریف ابزار مشتقه خصوصیات ابزار مشتقه انواع ابزار مشتقه تعریف اختیار معامله تاریخچه اختیار معامله مبانی…

توصیف و ماهیت اختلال بدشکلی بدن و تشخیص افتراقی آن

توصیف و ماهیت اختلال بدشکلی بدن و تشخیص افتراقی آن کلمات کلیدی : تعریف اختلال بدشکلی بدن پایان نامه اختلال بدشکلی بدن علائم اختلال بدشکلی بدن پیامدهای اختلال بدشکلی بدن راه های درمان اختلال بدشکلی بدن سسب شناسی اختلال بدشکلی…

پروتکل درمانی و پکیج آموزشی تاب آوری با مولفه های 3 گانه

پروتکل درمانی و پکیج آموزشی تاب آوری با مولفه های 3 گانه کلمات کلیدی : دانلود پروتکل درمانی خرید پروتکل درمانی پکیج های درمانی روانشناسی پروتکل های درمانی در روانشناسی پکیج آموزش تاب آوری خرید پروتکل درمانی تاب آوری پکیج…

مبانی نظری بررسی ارزش ویژه برند سبز و عوامل موثر بر آن

مبانی نظری بررسی ارزش ویژه برند سبز و عوامل موثر بر آن کیفیت درک شده برند ارزش درک شده برند سبز ارزش ویژه برند سبز ابعاد ارزش ویژه برند سبز مبانی نظری عوامل موثر بر ارزش ویژه برند سبز تاثیر…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق توانمندسازی منابع انسانی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق توانمندسازی منابع انسانی مبانی نظری توانمندسازی منابع انسانی پیشینه تحقیق توانمندسازی منابع انسانی مبانی نظری و پیشینه تحقیق توانمندسازی منابع انسانی پیشینه پژوهش توانمندسازی منابع انسانی ادبیات نظری تحقیق توانمندسازی منابع انسانی دانلود مبانی نظری…

پاورپوینت تدریس نگاره ها در کتاب بخوانیم کلاس اول دبستان

پاورپوینت تدریس نگاره ها در کتاب بخوانیم کلاس اول دبستان کلمات کلیدی : پاورپوینت تدریس نگاره ها در کتاب بخوانیم کلاس اول دبستان رفتن به سایت اصلی پاورپوینت تدریس نگاره ها در کتاب بخوانیم کلاس اول دبستان به تعداد 20…

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته محیط زیست با عنوان پیشینه تکاملی خرس

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته محیط زیست با عنوان پیشینه تکاملی خرس حفاظت از خرسها خرس سیاه آسیایی روش اجرایی حفاظت از خرس سیاه آسیایی پیشینه تکاملی خرس تهدیدهای جمعیت و زیستگاه حیوانات دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته محیط…

پایان نامه مهندسی برق با عنوان جریان ac (کامل و آپدیت شده)

پایان نامه مهندسی برق با عنوان جریان ac (کامل و آپدیت شده) جریان AC ماشین AC درایورهای AC درایور اینورتر تغذیه شده با جریان درایور موتور القائی کنترل شده جریان دانلود پایان نامه جریان AC دانلود پایان نامه برق دانلود…

پاورپوینت اخلاق جنسی

پاورپوینت اخلاق جنسی پاورپوینت اخلاق کاربردی اهمیت ازدواج عوامل شهوت پرستی رفتن به سایت اصلی پاورپوینت کتاب آیین زندگی فصل ششم(اخلاق جنسی) نوشته شریفی فهرست مطالب:بیان دیدگاه ها,عوامل شهوت پرستی,اهمیت ازدواج در اسلام,جایگاه و اهمیت,فضایل اخلاقی مربوط به امور جنسی,…

پرسشنامه طراحی مدل ارزیابی عملکرد با کارت امتیازی متوازن و رتبه بندی آنها

پرسشنامه طراحی مدل ارزیابی عملکرد با کارت امتیازی متوازن و رتبه بندی آنها پرسشنامه ارزیابی عملکرد سازمان پرسشنامه ارزیابی عملکرد سازمانی دانلود پرسشنامه ارزیابی عملکرد سازمان پرسشنامه ارزیابی و تحلیل مدیریت عملکرد سازمان ها پرسشنامه ارزیابی اثربخشی سیستم مدیریت عملکرد…

تعیین سطح سیستم گردشگری روستایی با روش پتانسیل اکوتوریستی

تعیین سطح سیستم گردشگری روستایی با روش پتانسیل اکوتوریستی کلمات کلیدی : گردشگری روستایی گردشگری روستایی در ایران پایان نامه گردشگری روستایی وضعیت گردشگری روستایی در ایران سطح بندی نظام گردشگری روستایی سطح بندی روستاهای هدف گردشگری سطح بندی نظام…

جایگاه داوری از منظر حقوق ایران و فقه اسلامی

جایگاه داوری از منظر حقوق ایران و فقه اسلامی داوری در حقوق ایران مبانی فقهی داوری بررسی داوری در فقه امامیه بررسی داوری در فقه اهل سنت شرایط و صفات داوری در حقوق داخلی ایران تطبیق داوری در فقه و…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *